Trade, Fair Trade and Trade Justice

in

Gyapotból készül a pamutpóló! Hol itt a bökkenő?

Huszonöt-ezer észak-amerikai gyapottermesztő évi 10.000 USA $ dollár támogatást kap az amerikai kormánytól. Ezzel annyira olcsón tudják a piacon kínálni a gyapotot, hogy az afrikai gyapottermesztők nem tudják terményüket eladni. Burkina Fasóban hittek abban, hogy a gyapottermesztés kisegíti őket a szegénységből, nem fogva tartja.

A gyapottermesztés víz- és vegyszerigényes.

Az Aral-tó területe és vízmennyisége folyamatosan csökken, mert az 1960-as évektől kezdve a tavat tápláló két folyó vizének jelentős részét gyapottermesztés céljából elöntözik. Emiatt az egykoron még a világ negyedik legnagyobb tavának számító beltenger egyre inkább kiszárad, eredeti víztérfogatának már több mint 80%-át elvesztette.

A szél minden évben 40–140 millió tonna mérgező por-só keveréket ragad fel a kiszáradt tófenékről, s lerakja a környező művelt földeken, károsítva vagy el is pusztítva a termést.

A vegyszer felszívódik a termésbe. Pamutanyaggá feldolgozás után izzasztóműhelyekben varrják fiatal lányok, asszonyok, akik folyamatosan belélegzik a varrás során keletkező port.

Ne hordjunk ezentúl pamutruházatot? Hiszen az egészséges, mert nedvszívó.

Szólhatnánk a kávéról, vagy a kakaóról. Az általunk kedvelt élvezeti cikkeket távoli vidéken termesztik, kevéssé ismerjük az ottani körülményeket. Média csak nagyon nagy botrány esetén tudósít, vagy évente egyszer valamely világnaphoz kötődő eseményről beszámolva. Ha van szabad tudósítójuk; ha van civil szervezet, amely demonstrációt szervez; ha létezik olyan civil szervezet, mely a témával foglalkozik. (kihagyható)

Kapható olyan póló, melynek megvásárlásakor biztosak lehetünk a társadalmi igazságosságban, mind a környezetbarát termelési módban. Ha méltányos gyapotból készült alapanyagból tisztességes bérért foglalkoztatott nők varrják, nem csorbul senkinek semmilyen joga.

A méltányos kereskedelem (fair trade) az a kereskedelmi kapcsolat, amely párbeszéden, tiszteleten alapul, átlátható és nagyobb egyenlőségre törekszik a nemzetközi kereskedelemben. Hozzájárul a fenntarthatósághoz azzal, hogy a hátrányos helyzetű, különösen a "Dél" termelői számára, jobb kereskedelmi feltételeket kínál és biztosítja alapvető jogaikat.

Hatvan évvel ezelőtt mexikói hímzést vásároltak először közvetlenül a készítőtől, a hímzés az Amerikai Egyesült Államokba utazott ajándékként. Mások is követték a példát, Európában is a hatvanas évek közepétől. A kávé világpiaci árának hirtelen, drasztikus esése az élelmiszeripari termények, termékek felé fordította a társadalmi-gazdasági problémákra érzékeny szervezetek figyelmét. Mára nemzetközi mozgalommá fejlődött a méltányos kereskedelem, csak Európában háromezer, kizárólag méltányosan forgalmazott terméket kínáló üzletet találunk. Az egyre növekvő fogyasztói igény hatására áruházláncok is kínálatukba emelik a fair trade címkével ellátott termékeket. Ezt az igény nagyon sok civil és egyházi szervezet folyamatos szemléletformáló tevékenysége generálja. A kampányokba, megmozdulásokba számos önkéntes kapcsolódik be, képviselve a felnőtt korosztály minden csoportját.

www.worldshops.org

www.ifat.org

www.european-fair-trade-association.org

www.fairtrade-advocacy.org

www.fairvilag.hu